Barnehagen vår

Carpe Diem idrett og naturbarnehage åpnet november 2009. Vi ligger plassert i flotte omgivelser i Hyggen, hvor vi har kort vei til flott natur i form av skog og mark, eller en liten spasertur til stranden og vannet hvor så mye spennende finner sted.

Vi har ett flott lokale med som ligger tett på idrettsarenaen i lokalområdet, kort vei til skog og mark og det samme til strand og vann, med lekeareal på 168 m2 og våre 4 avdelinger med plass til 56 barn i alderen 0 – 6 år. Vi har bevisst valgt å organisere oss med avdelinger. Det gir større forutsigbarhet, trygghet og ro for barnet.

I vår idrett og naturbarnehage er motorikk, lek og bevegelse en stor del av den pedagogiske praksis, hvor aktivitet og kosthold henger nøye sammen, og læring foregår gjennom fysisk aktivitet. Vi har et grunnleggende fokus på fagområde 2 i Rammeplanen, «Kropp, bevegelse og helse.

Forskning viser at fysisk aktivitet har en positiv effekt på barns selvtillit og selvfølelse. De har bedre konsentrasjon, og er ofte flinkere på skolen.

Vi er opptatt av at barna våre skal få et allsidig tilbud. Vi tenker også at det er viktig å tilby aktivitet som gir mulighet for mestring. Er aktivitetene for utfordrende eller vanskelige for barnet, forsvinner motivasjonen raskt.

Vi skal ha fokus på hele barnets utvikling, fysisk, psykisk, sosialt og kognitivt. Sentralt ligger fokuset på bevegelse og matglede. Vi ønsker å gi barna gode måltidsopplevelser, sammen med opplevelser ute i naturen.

Våre aktiviteter skal alltid ha et pedagogisk mål hvor leken står sentralt. Vi ser på det som en svært viktig oppgave å se hvert enkelt barn og tilpasse det pedagogiske opplegget, slik at alle får lik mulighet til utvikling.

Ernæring er også en viktig del av satsingsområdet vårt. Barna er i bevegelse, og trenger en sunn og variert kost. Vi serverer frokost, varm og kald lunsj, samt ettermiddagsmåltid med frukt og grønt hver dag.

I vårt nærområdet har vi fantastiske turmuligheter med egen leirplass og spennende stier i skogen. Vi har en stor hjortefarm som nærmeste nabo, noe som er spennende for både voksne og barn. Vi har svømmehall en liten busstur unna, og har faste svømmedager med førskolebarna. I tillegg har vi et stort kjøkken med alle fasiliteter og muligheter. Her lager vi mat sammen med barna, og blir kjent med ulike hverdagsrutiner.

Se video fra den fantastiske barnehagen vår

HER